Wednesday 17 December 2008

Skönhetsideal

hm. så nu har jag en blogg där jag skriver på svenska oxå.
Så idag ska jag väl prata om bland annat skönhetsideal, jag tycker att de är skit. Att alla strävar efter att vara smala. det började på 60-talet.

Twiggy (Lesley Hornby) som föddes den 19 september 1949 i Middlesex som då ligger i England. Twiggy var en medelmåttig modell tills hon upptäcktes när hon var 16 år. Hon skulle skulle klippa sig hos den kända frisören Vidal Sassoonen, en av 60-talets modeskapare. Under 60-talet var det mycket populärt för modeller att ha en timglasfigur. Alltså stora bröst, höfter, small midja osv. men Twiggy var annorlunda. Hon var spinkig, hade inga bröst och en pojkakig frisyr, hårt sminkade ögon. Modeskaparna började göra kläder efter kroppar som Twiggys. Då började bantningshysterin alla ville se ut som henne. Och det var inte längre okej att ha tomglasfigur. Detta lede till en ny "sjukdom" tog plats i världen. Jo nämligen annorexia.
Twiggy blev den perfekta modellen till det nya minimodet, korta kjolar och klänningar.


Hennes modellkarriär varade bara i 4 år. Men efter det fortsatte hon i nöjesbranchen, Film/sång/ även en egen tvserei på 90-talet.
Det var så det började. Men hur ska detta sluta?. Just nu ser alla på annorexia med avskräck, men jag tycker absolut inte att det är något fel med det, jag känner många annorektiker. och jag tycker att det är fint när man är smal. Hon på bilden är vakker. Bilderna är bra tagna och hon har en vakker kropp. Och poserna är fina. Hon är avslappnad i ansiktet men ändå fångar hon tittarens blick. På bilden längst bort tittar man direkt på ansiktet.
Visst nu valde jag kankse fel bild. För hon var kanske inte så smal.


Den här modellen är också fin. och här har vi alla delade åsikter,jag tycker att hon är vakker, men många tycker hon är för smal, jag tycker att hon är perfekt. Och klänningen är alldeles så där underbart fin på henne :). så eh ja nu ska jag väl sluta skriva för den här lektionen, har samhäll, så jag måste skriva på min ideologi grej. Typ skit tråkigt, jag skriver väl mer senare idag, puss på er alla

No comments:

Post a Comment